Jag ger mig själv godkänt

Om jag skulle ta en stund att reflektera över mitt nya jag så är jag nöjd med följande:

  • Att jag fortsätter med det tråkiga dagliga — betala räkningar, diska, handla, tvätta — och inte låter mig själv fastna i tankar som att det ändå är meningslöst nu när jag är ensam igen.
  • Att jag håller på och gör de här juicerna med allt vad det innebär; som att handla och se till att jag har juicebara saker hemma med mera. Än så länge gör jag ju bara lyxiga, goda juicer men de har ett högt symbolvärde.
  • Att jag när jag helst bara skulle vilja ta min juice och krypa upp i soffhörnet och njuta faktiskt plockar isär och diskar rent alla delarna i juicemaskinen först.
  • Att jag gör det vackert för mig själv, häller upp i och dricker juicen ur något vackert. Jag sitter visserligen fortfarande i soffhörnet framför tv:n men det är ett steg i rätt riktning.
  • Att jag börjat råka göra saker bara för mig själv. Som att boka ett besök på ett spa. Visserligen med starkt stöd från Drottningen av magnifika råkningar men det är ändå något nytt.

Saker som fortfarande kan förbättras är:

  • Det här med att jag är så rackarns förkyld. Det kan definitivt förbättras. Jag åkte iallafall till jobbet i dag men jag kan inte påstå att jag känner mig 100% frisk.
  • Operation Röra på mig mer fick ju ett ordentligt bakslag; först var det konferens, sedan födelsedagsvecka och sedan en rejäl förkylning på det.
  • Jag skulle vilja laga mer riktig mat. Men på något sätt kan jag inte riktigt se att jag någonsin kommer att tycka att det är värt det att stå och laga mat i flera timmar bara för mig själv.
  • Jag vill bli mer social, våga bjuda hem folk och inte tänka att det måste vara mer ambitiöst än att man bjuder på en möjlighet att ses och umgås
  • Jag måste få tummen ur och sätta igång med renoveringen av lägenheten.

På det hela taget måste jag säga att jag ger mig själv godkänt så här långt.

Det fick mig ju inte att känna mig sämre till mods att ett par svarta jeans som jag knappt fick på mig i Köpenhamn i dag gick att ha hela dagen utan alltför stora plågor. Det kan förstås ha varit byxorna som tänjts ut men det kändes ändå bra.

Men framförallt så är det ändå så att även om jag saknar Steven och känner mig ensam så känner jag mig faktiskt inte lika misslyckad som jag gjorde förut, i över ett år faktiskt.

13 reaktioner till “Jag ger mig själv godkänt

  1. Spader lever ju helt klart i det förgångna, av mig får du ett B. Och ett B kan jag tala om, det är nästan ett A. Det är ett C och nästan hela A – då blir det ett B. Och anledningen till detta höga betyg är sista stycket, att du börjar få bort känslan av att vara misslyckad. I know that feeling och det är inte lätt att tas med. Så det är awesome om du är på väg! Och du kan öva på det sociala med att bjuda hem mig 😉

  2. Heja dig, några saker gillar jag extra mycket: som att misslyckandekänslan får på nöten. Och att du diskar alla juicepressens delar innan intagande av juicen. Säger som I will. B men starkt, bjud hem ngn på te. Slät kopp, och du har ett A av mig.

  3. Mer än godkänd! Måtte den där envisa förkylningen ge med sig också. Åtminstone jag blir väldigt påverkad av sådant och tänker onödigt negativt då. Och du, riktigt mat behöver väl inte ta timmar att laga? I så fall äter vi typ aldrig riktig mat här hemma.;-)

  4. Spader Madame – Härmed bestämmer vi att det här inte ska bli en tråkig utan råkig höst. 🙂
    Yllet – Helt omöjligt faktiskt. Fast jag slängde faktiskt ihop några enklare pastarätter. Men det känns liksom inte som matlagning.
    Anne-Marie – Tack. Men jag tror att om man låter någon behandla en respektlöst så tappar man till slut respekten för sig själv.
    I will not keep calm… – Ett B!?! Du är så hård. Fast det kanske är typ samma som Godkänd? Inte dålig men inte heller riktigt bra? Och jag ska bjuda hem dig, vänta bara. Jag måste bara bli av med de här envisa bacillerna.
    Peace in mind – Jag antar att du bor för långt bort för att vilja komma hit och dricka en kopp te? 😉
    Smultron – Du har rätt så klart, men jag måste räkna in allt från att gå och handla ingridienserna till undanplock och disk. För jag har ju ingenting hemma nästan. 🙂

  5. I will not keep calm… – Är det så? Jag kan ju inte den nya betygsskalan. På min tid var det 1,2,3,4,5 och jag har ju inga barn. 🙂 ❤

  6. Vet du Katarina. Det här var ett fint inlägg och jag håller med. Du har mer än godkänt resultat på de senaste veckorna. Har du tråkigt i helgen kanske du vill komma ut och titta på flyttkartonger :-).

Lämna en kommentar