Lucka 1: Gryningen kommer aldrig åter av Daniel Woodrell

Originaltitel: The Death of Sweet Mister

Det är alltid nervöst att rekommendera en bok jag läst på originalspråk i översättning. En anledning till att jag tyckte så mycket om den här boken var nämligen hur den var skriven. Jag ville läsa den långsamt och ta in varje ord. Samtidigt var handlingen och den verklighet boken beskrev så sorglig och smärtsam att jag ville läsa fort för att slippa leva det livet för länge.

13-årige Shug lever i den amerikanska södern, med sin mor Glenda och hennes pojkvän Red. Glenda är ofelbar i Shugs ögon, den enda som verkligen älskar honom. Men hon är omogen och alkoholiserad och inte mycket till skydd för sin son.

Red är våldsam och försörjer familjen som inbrottstjuv. Han tvingar Shug att hjälpa honom och Shug ser inget annat sätt för sig själv och Glenda att överleva än att göra som Red säger. Tillsammans drömmer Shrug och Glenda om ett bättre liv. När en annan man, med pengar, tjusig bil och snygga kläder fattar tycke för Glenda vet Shrug inte om han ska ge efter för sin svartsjuka eller hjälpa henne uppfylla sin dröm.

Gryningen kommer aldrig åter hos AdLibris

The Death of Sweet Mister hos Amazon.com

6 reaktioner till “Lucka 1: Gryningen kommer aldrig åter av Daniel Woodrell

  1. Yllet – Eller tomtar för hur bra den är? Den här är iallafall inte läskig, mest sorglig. Den är nästan mer som en tragisk roman än en deckare. Och det är otäckt när barn far illa, jag var så arg på Shugs mamma när jag läste den här.

  2. Den här boken lät ju riktigt intressant. Tack för tipset!

    Hur i all världen har du lyckats få till julkalendern så bra, med lucköppning å allt? 🙂

  3. Annika – Hoppas du kommer att tycka om den. Den finns som pocket, då är det två böcker i en. Jag har bara läst den här så jag törs inte säga något om hur den andra boken är.
    Julkalendern vet jag inte om den är så bra, jag är egentligen inte så bra på mitt bildbehandlingsprogram. Men jag är envis. Och nu svär jag över att jag var så dum att jag gjorde runda luckor. Det är väldigt svårt att få till en ny rund form på exakt samma plats och med samma storlek. 🙂

  4. Ha Ha, ja det kan jag tänka mig 🙂
    Jag känner mig själv: jag skulle inte ens försöka för bildbehandlingsprogram och jag går absolut inte ihop.

  5. Det trodde jag du var; du har ju en sån snygg bild i headern av din blogg som ser ut att vara specialgjord för dig?

Lämna en kommentar