Money makes the world go round

Egentligen tycker jag att det är onödigt att bekymra sig för mycket om pengar.

Iallafall om man, som jag, ju faktiskt har så att man klarar sig; det vill säga alltid har råd med det nödvändiga som tak över huvudet och mat och sånt.

Men renoveringen blev mycket dyrare än beräknat och kontrasten mellan att ha överfulla — visserligen pengar öronmärkta för renoveringen men ändå pengar — bankkonton till ‘bara’ det normala in- och utflödet blev dramatisk.

Och naturligtvis är det då luftkonditioneringen på bilen måste bytas för en hiskelig massa pengar.

Så plötsligt blev min ekonomi också något som drog ned mitt humör.

I dag lämnade jag iallafall in bilen för nämnda åtgärd och med sur smak i munnen flyttade jag över slantar från sparande för att kunna betala.

Men nyss ringde min biltekniker och menade att vi kanske inte alls behövde kosta på så mycket nu.

Det som gjorde mig så glad var inte bara att jag plötsligt sparat en hel del pengar utan att han visade sån omtanke om mig.

Det enklaste för honom hade ju varit att bara göra det vi bestämt trots att han fått indikationer på att det kanske inte behövdes trots allt; jag hade ju inte vetat det.

Och nu bryter solen fram också.

Jag tror bestämt att det här måste klassificeras som en bra dag.