Money makes the world go round

Egentligen tycker jag att det är onödigt att bekymra sig för mycket om pengar.

Iallafall om man, som jag, ju faktiskt har så att man klarar sig; det vill säga alltid har råd med det nödvändiga som tak över huvudet och mat och sånt.

Men renoveringen blev mycket dyrare än beräknat och kontrasten mellan att ha överfulla — visserligen pengar öronmärkta för renoveringen men ändå pengar — bankkonton till ‘bara’ det normala in- och utflödet blev dramatisk.

Och naturligtvis är det då luftkonditioneringen på bilen måste bytas för en hiskelig massa pengar.

Så plötsligt blev min ekonomi också något som drog ned mitt humör.

I dag lämnade jag iallafall in bilen för nämnda åtgärd och med sur smak i munnen flyttade jag över slantar från sparande för att kunna betala.

Men nyss ringde min biltekniker och menade att vi kanske inte alls behövde kosta på så mycket nu.

Det som gjorde mig så glad var inte bara att jag plötsligt sparat en hel del pengar utan att han visade sån omtanke om mig.

Det enklaste för honom hade ju varit att bara göra det vi bestämt trots att han fått indikationer på att det kanske inte behövdes trots allt; jag hade ju inte vetat det.

Och nu bryter solen fram också.

Jag tror bestämt att det här måste klassificeras som en bra dag.

6 thoughts on “Money makes the world go round

  1. håller med om att en blir lite låg när utflödet ökar drastiskt – det i kombination med att bli fartblind… vårt lägenhetsfixande efter flytten hade också den tendensen. Toppa sedan det med en resa till Brazilien där jag betalade och vi var tre som reste. Jag har bestämt mig för att tänka på hur fint det blev och hur kul vi hade, inte kolla för noga på kontot… Fint med bilmannens omtanke🙂

  2. Åsa – Ska försöka göra som du.🙂
    Tant Augusta – Ibland kan det vara bra att bli tvungen, för det går ju att planera och ifrågasätta sig själv och sina val i evigheter annars. Lycka till!

  3. Usch ja, från att ha haft en rätt bekväm sits är det nu stenhård budget med bara en inkomst och mycket utgifter. Men jag har börjat se det som en utmaning, att lyckas hålla budgeten utan att livet blir supertråkigt! Skönt med en ärlig bilmek, de växer inte på träd!

  4. Åh – Då har du ju fått såna där ”Leyla-pengar” (efter vår norska kollega) att göra annat roligt för istället för att laga bilen. Tjohooo!😉

  5. Karin – Han är guld värd! Och vad tycker du annars om din nya tillvaro? Jag läser ju i bloggen men det har inte varit så mycket kring dina tankar utan mer en väldig massans aktiviteter. Gillar din tvättstrategi förresten, genialiskt.🙂
    Johanna – Jag föreslog att jag skulle köpa skor för pengarna men han tyckte att jag skulle göra något roligt istället. Som om det finns något roligare än att köpa skor?

Kommentera

