30 dagar: Den här veckan

Dag 13 av 30 dagar: Den här veckan

En gång i tiden, för ungefär sju dagar sedan var det lördag. En lat och ledig härlig lördag då inte särskilt mycket hände. Efter det kom en lika lat söndag. Första advent firades lite blygsamt med enbart begränsad utsmyckning.

Sedan kom måndag, men till skillnad från de flesta måndagar behövde jag inte gå till jobbet. Dock var jag stärkt efter tre dagars vilande och åkte till mamma och pappa för att ladda en iPod inför mammas operation. Operationen visade sig ha blivit plötsligt inställd och det blev istället ett socialt besök. Adventspyntandet kompletterades och en enorm stjärna tändes i köksfönstret.

Tisdagen återgick jag till arbetet. Det var en sån där dag när man gör en massa saker men då det ändå inte känns som om man fått någonting gjort när dagen är över. Annat var det på onsdagen då en ny månad inleddes. Första dagen på en ny månad är alltid intensiv för mig och den här gången var inte annorlunda.

Veckan närmade sig sitt slut och torsdagen anlände med ärtsoppa och pannkaka till lunch. Inte för att jag åt det. Jag åt sjömansbiff och ugnsbakade rödbetor med getost. Och blev livrädd när jag gick på toaletten senare. Det förvånar mig inte alls att man kan färga yoghurt rosa med hjälp av rödbetor. Om de inte var så goda just med getost skulle jag aldrig äta dem igen.

I dag är det fredag och jag har arbetat hemifrån. Det passar bra att göra det när man vet att man har mycket konkret arbete som ska göras och skickas ut. Då behöver man inte oroa sig för att någon tror att man sitter hemma och latar sig. Tack och lov blev det iallafall inte så stressigt som jag befarat eftersom den databas jag väntade på kom redan strax innan lunch.

Alltså blev jag färdig och kunde stänga ner jobbdatorn redan vid femtiden. Det firade jag med lite julmust. Hade inte Steven skrämt upp mig med sin oroliga mage hade det kanske blivit lite rödvin. Men julmust kändes festligt det med. Jag slängde ihop lite tortellini med bacon och creme fraiche Karl-Johan, citron och timjan till middag. Ingen kulinarisk höjdare men ändå tillfredsställande.

Kvällen har hittills ägnats åt bloggrundan och ett ständigt bytande mellan tv-kanaler på jakt efter något kul att titta på. Eftersom det mesta känns som déjà vu skriver jag det här inlägget istället och tänker att det var dumt att jag inte var ute på en massa äventyr den här veckan när jag nu måste redogöra för den.

Istället har det varit en högst ordinär och kanske ovanligt stillsam vecka. Vilket ju inte är så dumt det heller.

Trollformler

Jag använde mig av några magiska ord i veckan. Jag tänkte inte på det när jag sa dem, men så här efteråt visste jag ju att det mycket väl kunde vara ‘trolla bort pojkvännen över helgen’-formeln.

Jag sa nämligen: I helgen måste vi städa. Så någon dag senare kom Steven på att han borde åka upp och hälsa på sin pappa i helgen.

Nu verkar det dock som om han hellre vill stanna hemma. Men fortfarande slippa städa. Så han använde sig av ‘få flickvännen att vilja rymma hemifrån’-formeln.

Han ringde och sa att han kände sig orolig i magen.

Tidigare hade jag sagt att om det var så han kände kunde han åka hem till sin mamma och komma hit när han mådde bra igen. Men nu när hon har flyttat till Älmhult känns det lite väl hårt.

Jag kanske skulle unna mig en helg på spa?