Omläggning till vinterrutiner

Det har väl inte undgått någon att det är riktig vinter här i Stockholm, och vad det tycks i hela Sverige nu. Personligen tycker jag bättre om det här lite kallare, men vitare och vackrare landskapet än det råkallt våta och grå slaskvädret som är alternativet.

Men den här nya väderleken kräver en del ändringar av de dagliga rutinerna. Jag måste lägga till tid för att borsta av och skrapa rutorna på bilen. Det kan tyckas inte vara så mycket tid som krävs, men om man normalt räknar med en restid på max 30 minuter är 10-15 minuter extra en väsentlig ökning.

Dock är det inte det som ställer till störst problem. Det är håret. Och då tänker jag inte bara på att kallt väder och gummisulor (och man måste ha rejäla sulor både för att inte frysa ihjäl eller halka omkull) gör håret elektriskt och omöjligt att ha att göra med.

Nej, det största problemet är att det tar så lång tid för mitt hår att torka att jag inte längre kan tvätta det på morgnarna. Alltså borde jag tvätta håret på kvällen. Borde inte vara så svårt. Om det inte vore för att klockan går så fort på kvällarna. Helt plötsligt är den 22.30.

Vad är det för problem med att klockan blivit 22.30, undrar säkert någon (hoppas jag). Jo, 22.30 stängs tryckstegringspumpen av och vattentrycket i min dusch minskar till motsvarigheten av en blomsprutas. Vilket gör att inte bara torkandet utan även själva tvättandet av håret blir ett evighetsprojekt. Vilket är anledningen till att jag inte lyckats lägga om till en vinterrutin för hårtvätt.

För det kan väl inte vara så att jag undviker att tvätta håret på kvällen för att det naturligtvis inte hinner torka helt innan jag går och lägger mig och kan se hur tokigt ut som helst nästa morgon om jag tvättar det på kvällen?

30 dagar: I min handväska

Dag 12 av 30 dagar: I min handväska

Passerkort och ID-bricka till jobbet
Nyckelfodral från Mulberry med nycklar hem och till resväskan
Bilnyckeln med liten voodoodocka
Pass
Glasögonfodral
Läppstift från Clinique
Lipsyl
Läppglans från Lancôme
Rosa pincett
Plånbok från MarcoPolo
Handsprit
Hårsnoddar och hårspänne
Liten mojäng för dataöverföring till mobiltelefonen
Två USB-minnesstickor, en med liten ficklampa
Penna och rosa pennfodral
Rosa kamera i rosa kamerafodral
Läkerol
Minihusapotek: Ipren, Voltaren, Losec och Strepsils
Mobiltelefon

Så upptäckte jag att jag har ett hål i handväskan också. Än så länge bara i det yttre lagret och inte in genom fodret. Men ändå en utmärkt anledning att köpa en ny handväska. Jag har en jättefin som jag fick i födelsedagspresent av Malin men den rymmer inte all den här dagliga utrustningen så den har jag bara som finväska.

Förresten trodde jag att jag hade tamponger i väskan också, men tydligen hade jag använt eller gett bort den sista. Tur att jag upptäckte det och kan fylla på.