Men jag fnissar inombords ändå

Hemma igen.

Finland alltså.

Så klurigt att ett land som ligger så nära har ett språk som man — jag — verkligen inte alls förstår.

En stor del av dagens möte genomfördes naturligtvis på engelska.

Annars hade det ju inte varit någon som helst poäng med att jag var där.

Men vissa programpunkter fick de ta på sitt eget  modersmål.

Det var en intressant upplevelse att sitta och på något sätt försöka följa de diskussioner som pågick utan att förstå ett endaste ord.

Vissa ord låter ju för en svensk lite märkligare än andra också.

Ett som används väldigt frekvent är ‘mutta‘.

Jag tror att det betyder ungefär ‘men‘.

Fast trots att jag visste det kunde jag inte låta bli att fnittra lite inombords ändå varje gång någon sa det.

Sedan fick jag en timme tillbaka när jag åkte hem och hann ta en promenad när det fortfarande var dagsljus.

Sol till och med.

Det gjorde mig inte heller ledsen.

Kommentera

