När man i övrigt är väldigt rationell

Hur förklarar man för någon som inte upplever samma sak en helt irrationell rädsla?

Jag har ju nästan svårt att förstå det själv.

Den mer utvecklade delen av min hjärna är helt införstådd med att det inte är ett dugg farligt att gå till tandläkaren.

Men reptilhjärnan håller inte alls med och drar i gång en rad fysiologiska reaktioner när jag inser att ett tandläkarbesök stundar.

Jag ytandas och får hjärtklappning och jag får därmed väldigt svårt att sova.

Det är inte borrning eller eventuell smärta som skrämmer mig; det är utsattheten och bristen på egen kontroll.

Det är det obehagliga i att allehanda skrymmande föremål kan komma att stoppas i min mun och trigga min kräkreflex.

Men jag är vuxen och gör det som måste göras och jag gick dit och allt gick naturligtvis bra.

Trots det var jag helt utmattad efteråt, av bristen på sömn och av att ha suttit spänd som en fiolsträng, med knutna nävar och försökt koncentrera endast på att andas regelbundet genom näsan i cirka en timme.

Så jag kände mig inte så sällskaplig utan ville bara hem och sova och sedan pyssla för mig själv.

Men först unnade jag mig en lunch på Joe & the Juice med en bok som sällskap.

Och det kanske stack i ögonen, vad vet jag, men ibland behöver man inte vare sig vara sjuk eller ha barn för att behöva egentid.

Det är inte kul att ha den här irrationella rädslan men å andra sidan hjälper den mig att förstå och känna empati med andra som reagerar likadant för sånt jag tycker är en baggis.

Som bilåkning eller flygning.

Men har man ingenting alls själv som påverkar en på samma sätt kanske det inte är lika lätt.

Kommentera

