Kalla fötter

Det har varit mysigt med golvvärme, det har det.

Men när det nu visar sig att elförbrukningen tiodubblas när jag har den på får jag kalla fötter.

Kommer att få alltså.

När jag stänger av golvvärmen.

För det tänker jag göra.

Sa jag att elräkningen var tio gånger så hög som normalt?

Jag har ingen lust att lägga så mycket pengar på el.

Då köper jag hellre tofflor.

Eller så undersöker jag om det är något som är fel.

Fast om det är fel på golvvärmen måste man väl riva upp hela golvet för att åtgärda det?

Det har jag inte heller lust med.

Undrar vad jag ska lära mig av det här?

6 thoughts on “Kalla fötter

  1. Oh no? Det låter inte rimligt (utan att jag ens vet hur många kvm vi pratar). Vi lägger in fyra kvm nu innanför ytterdörren där vi lägger klinker. Vad har du för golv?
    Hoppas det löser sig!

  2. Boksuddis – Det känns verkligen jättekonstigt att det skulle kunna få såna effekter men hon verkade ganska säker på sin sak. Jag kanske får ta hit en elektriker som tittar på det.
    Morelia – Det kan vara en bidragande faktor att jag har ganska svalt i resten av lägenheten. Det var hennes tanke; att golvvärmen försökte värma upp hela lägenheten. Vem vet. Jag har klinkers, både i badrummet och hallen.

  3. Men har du inte använt spisen mer än förut om jag har förstått det rätt av dina inlägg? Den drar ju också en himla massa ström.

    Sitter golvvärmen i badrummet ihop med golvvärmen i hallen? Om inte så kan du ju bara ha golvvärmen på i badrummet och sen se till att dörren är stängd så att värmen inte smiter ut i resten av lägenheten. (Jag älskar att ha det varmt inne i badrummet, men resten av huset ska vara relativt svalt.)

  4. Vi hade en så låg elräkning/månad när vi bodde i lägenheten att vi aldrig ens reflekterade över den. En ytterst försumbar kostnad. Då förvisso bara golvvärme i badrummet men ändå, så det låter konstigt. (Nu pratar vi dock helt andra summor…)

  5. Tess – Jag tror inte jag använt spisen så mycket mer än innan renoveringen och dessutom har jag ju modernare utrustning nu som borde dra mindre ström? Men jag ska testa det där med golvvärmen. 🙂
    Tant Augusta – Så var det för mig också förut, och jag tycker att det känns konstigt att förbrukningen skulle kunna tiodubblas. Men jag testar att dra ner golvvärmen och ser vad som händer med elförbrukningen då. 🙂

Kommentera

