Minnesbärare

I dag har jag den där kavajen igen.

Det är konstigt hur vissa saker kan bli minnesbärare; kläder, dofter, platser, låtar…

Och mina minnen är inte alltid särskilt upplyftande utan bara bekräftelser på min egen negativa självbild.

Och så är det med den här kavajen.

Den är egentligen del av en kostym som jag köpte för över tio år sedan.

Jag kände mig ganska positiv då, trodde att det fanns hopp för mig och mitt liv.

Det gick ganska bra på jobbet och jag dejtade en hel del.

Så träffade jag en man som vi kan kalla Micke och blev kär.

Och jag trodde nog att han var kär i mig också; vi träffades regelbundet och vi gjorde sånt som jag bara gör — regelbundet — med någon jag är kär i.

Men en dag när jag var på väg hem från jobbet och gick igenom Täby Centrum, och jag minns att jag kände mig rätt fin, i min ganska nya kritstrecksrandiga kostym, mötte jag Micke…

…på dejt med en annan kvinna.

Så nu är den här kostymen, och därigenom även kavajen, bara en bekräftelse på att jag är någon som man har som tidsfördriv medan man letar efter den rätta.

Någon med vilken den avgörande glöden och gnistan alltid kommer att saknas.

Men det är en snygg kavaj och jag måste ju ha kläder på mig på jobbet och jag måste jobba för att ha råd att ha någonstans att bo.

Och det kanske är lika bra att jag påminner mig själv om vem jag är så att jag inte blir kär och börjar hoppas igen.

Inget gör ondare än när ens hopp krossas.

9 thoughts on “Minnesbärare

  1. Förlåt, det var en kort barsk kommentar fast det jag menar är att vara omtänksam. Jag tror att vi till viss del väljer vad vi låter påverka oss – efter att de omedelbara och akuta känslorna lämnat oss. Det vi sätter lampan på är det som syns, det vi fokuserar på växer. Så låt inte ett svin, som var och är ett svin både före och efter dig – oberoende av dig – fortsätta påverka ditt liv.

    Du är fantastisk!❤

  2. Morelia – Du vet väl att jag jobbar som analytiker? Något som bara händer en gång kan vara en slump eller onaturlig avvikelse. Sånt som händer två gånger likaså men bör observeras. Om något upprepar sig tre gånger eller fler är det en trend. Trender bryter man inte genom att slänga en snygg kavaj. Och nej, ingen av dem som behandlat mig så är svin, åtminstone har de varit omtänksamma, kärleksfulla partners till de kvinnor de sedermera blev tillsammans med. Men tack för omtanken.❤

  3. Nu tror ju inte jag att människors beteenden är riktigt så enkla att analysera. Och min erfarenhet säger att hur människor beter sig handlar mer om sändaren än om mottagaren, även om sändaren vill få mottagaren att tro annorlunda… Nu vet jag iofs inget om de andra som ingår i trenden men… nä, jag tror inte din analys är klockren. Kram på dig fina!

  4. Kan den inte också vara en minnesbärare om att du faktiskt tycker att du är snygg, värd att älskas och att du har modet att släppa fram dina känslor även om du inte vet ifall de är besvarade? Dina känslor är ju dina även om föremålet inte har samma känslor. Det är fruktansvärt när hoppet krossas men tråkigt nog blir det svårt att besvara känslor från någon som man märker inte vågar släppa fram dem. Ta hand om dig och laga hjärtat så att du vågar hoppas igen, tycker jag!

  5. Linda – Alla har olika synpunkter på vad jag borde göra och inte göra, jag måste försöka tänka att om det var menat skulle det inte vara så svårt, då skulle det bara hända. Men jag är tokkär och vet inte just nu hur jag ska ens kunna bli intresserad av någon annan. Men jag känner att det är dags att jag blir kär i någon som är kär i mig, jag behövde väl bara en tid att sörja drömmen som aldrig blev något annat än en dröm. Tack för pepp.

  6. Linda – Det är ingen fara, jag uppskattar att du ville ta dig tid att skriva en kommentar och jag försöker ta till mig det där med att det kan vara värt något att vara ärlig och uppriktig om sina känslor även om de inte är besvarade.🙂

Kommentera

