En alldeles perfekt och underbar kväll

I går hade jag sån tur att jag fick en kväll på egen hand med min vän Henrik.

Vi möttes på Cambridge Circus där jag stått en liten stund och spanat in mot Soho och igen känt den här förtjusningen London alltid ger mig.


Sedan promenerade vi ner till Gerrard Street som är packat med kinarestauranger.

Vi valde The Golden Dragon dit Henrik ofta går och till och med jag varit några gånger.


Till de här restaurangerna går man för maten; intedningen är funtionell och man har klämt in så många bord det bara går.

Men maten! Om man tror att kinamat är som den traditionellt varit i Sverige — fyla små lättel — kommer kinamaten här bli en mycket positiv överraskning.

Jag hade två rätter jag absolut ville äta; Crispy Duck och Crispy Shredded Chili Beef.

Henrik ville ha Deep fried Seaweed och en kycklingrätt som jag glömt namnet på.

Så vi beställde in det och stekta nudlar med fläskkött och delade på allting.

Det var precis så gott som jag mindes och den där kycklingrätten snudd på magisk.


Henrik var mycket förstående för att jag, som en slav under sociala media, skulle fotografera allting.

Och ändå missade jag att fotografera det viktigaste, nämligen honom.

Jag tror att det är för att jag själv tycker att det är så obehagligt att bli ombedd att posera för en bild som jag är dålig på att be andra.

För Henrik är en av de finaste jag vet, och jag tänkte mycket på det i går, att riktigt djup vänskap kan uppstå med någon man kanske inte anar att det skulle göra det.

Och att den består trots långa avstånd och oregelbunden kontakt.

Eller så är det — hemska tanke — just därför; jag kanske blir för jobbig på nära avstånd och för frekvent kontakt.

I vilket fall som helst strosade vi sedan runt i Soho, det var verkligen rätt kväll för det med riktig medelhavsvärme.


Och som en riktig gentleman följde Henrik mig sedan till mitt hotell där vi satt en stund i baren innan han åkte hem till sig och jag gick upp till mitt rum.

En alldeles perfekt och underbar kväll.

Det här med att åka till London kan ha varit den bästa idén jag haft hittills i år.

2 thoughts on “En alldeles perfekt och underbar kväll

Kommentera

