Erkänn att det är en briljant idé

I dag jobbar jag verkligen hemifrån.

Kommer inte att rymma tillbaka till kontoret oavsett vad det bjuds på för lunch.

Eftersom jag har som en mini-workshop med en kollega här vid köksbordet.

Han håller på och fixar en grej åt mig just nu så då passar jag på att blogga lite.

Jag fick nämligen en briljant idé.

Snudd på genialisk.

Har ni  möjligen kollegor eller till och med chefer som har för vana att maila ut saker väldigt sent på kvällarna?

Ibland mitt i natten?

Det har vi.

Ooooootroligt irriterande.

Alltså det kanske är småaktigt att bli irriterad på sånt och det ska erkännas att det kan bero på exakt vem det är som utfört detta illdåd.

I vilket fall som helst kom jag på hur man skulle kunna vara irriterande tillbaka.

Man lägger helt enkelt in ett Out-of-office varje dag, säg från klockan 22 eller vad man kan tycka är lämpligt:

I am currently out of office and am expected to return ‘tomorrow’s date’ at 8:00.

Och så får den som skickar mail vid knäppa tider sin inbox fylld med Out-of -office-svar.

Erkänn att det är en briljant idé!

Äh, ok.

Men något ska man ju ha att blogga om…

3 thoughts on “Erkänn att det är en briljant idé

  1. Mycket god idé – det är kopiöst irriterande att det finns individer som spammar nattetid. När jag känner behov att jobba på extrema tidpunkter förbereder jag mailen och skickar dem när klockan är arbetsmässigt anständig. Mer hänsynsfullt enligt mig ( min chef missade den kursen)

  2. Åsa – Bra gjort! Våra chefer går kurser om hur de ska förebygga och upptäcka tecken på utbrändhet men har ändå väldigt svårt att ändra sina vanor så att de inte etablerar förväntningar på att man ska jobba i princip dygnet runt.
    Tess – Det handlar ju väldigt mycket om vilka signaler man sänder ut, särskilt som chef. Chefer som skickar mail sent på kvällarna eller mitt i natten signalerar att de förväntar sig att man arbetar vid den tiden. Så det är inte att jag blir störd utan att jag blir stressad. Trots att jag inte ser mailet förrän nästa morgon. Om du förstår hur jag menar.

Kommentera

