Ni som gillar champagne…

Jag tror att jag börjar få smak för champagne.

Även om jag inte är renlärig utan kan tänka mig cava och prosecco också.

I vilket fall som helst behöver jag expertråd:

Om jag ska köpa champagneglas (när jag ska köpa), ska jag då köpa såna här:

01

Eller såna här:

112061_4

Det jag gillar med de senare är, som ju illustreras på bilden, att de kan användas till desserter och även andra typer av drinkar.

Medan de första är nästan uteslutande för champagne.

Och svåra att diska.

Men det här med att välja är ju inte min starka sida så nu vill jag ha synpunkter.

Tack.

8 thoughts on “Ni som gillar champagne…

  1. Jag har aldrig druckit ur den nedre modellen. Men varför begränsa sig? Bubbel är gott och efterrätter med 😍 Köp ( eller bjud in med önskan) några av varje 👍😍

  2. Vi har de översta och de är bra, men personligen gillar jag de undre bäst😉 Min man skulle dock aldrig godkänna dem, han jobbar ju med viner och sådant och de övre glasen är bättre för bubblet.

  3. Jag kan absolut ingenting om skumpa, men tycker de nedre är mycket finare. De ser också mer lyxiga ut.

  4. Åsa – Det är ju meningen att jag ska börja vara lite feng shui, jag kan ju inte köpa båda sorterna då väl?
    Tant Augusta – Jag förstår. Men båda de här sorterna är ju liksom lite spetsiga i botten… Bara lite spetsiga visserligen men lite…😉
    Mrs E – Bättre för bubblet? Hur då bättre för bubblet? Vilka kommer att se snyggast ut i vitrinskåpet, det är vad jag undrar!😉
    I mitt huvud – De undre känns väldigt ‘Cyankalium och champagne’, alltså som ur en Agatha Christie-film och det tycker jag skulle passa mig.🙂
    Pernilla – Jag lutar också åt det hållet. Men jag vill ju inte att någon ska komma hem till mig och rynka på näsan åt mina champagneglas.😉

  5. Köp champagneflöjterna, ur de kan du dricka både skumpa, vitt och rose’. Dessutom härbärgerar de höga smala glasen bubblorna och doften som kommer när bubblorna spricker mycket bättre och mycket längre än de låga coupeglasen, där doften och smaken försvinner på en gång, det finns inte lika mycket tomrum med luft kvar.
    Coupeglasen är ju fantastiskt vackra, men faktiskt inte alls lika praktiska. Men du kanske ska köpa båda sorterna och visa upp i ditt nya tjusiga kök?- Ett glas av varje i månaden så har du ett helt dussin av vardera till nästa midsommar?!!

Kommentera

