Att ombestämma sig

Det här är stolen som jag länge trott att jag bara måste ha. I någon av de grå nyanserna, eller möjligen den som drar åt orange.

navychair

Men efter att ha provsuttit den är jag inte lika säker längre.

Den är ju ganska dyr och det är väldigt mycket som en pinnstol i sittkvalitet, med en ytterligare ‘halka framåt’-effekt på grund av att den är av plast.

Så nu ombestämmer jag mig, eller försöker, och då väljer jag just nu mellan dessa:

masters

Också en designstol och därför dyr, dock inte lika dyr som Navy Chair.

Luftig och kul form, och om den så kallade Rusty Orange passar vore det kul att lätta upp allt det grå och bruna i köket med dessa.

Problemet är bara, förutom lite dyr, att den är ganska bred, hela 55 cm för att vara exakt.

Så då överväger jag denna:

bernhard-stol-brun__0094408_PE232292_S4

Från Ikea och mörkbrun, inte svart som åtminstone jag tycker att den ser ut att vara på bilden, mjukt, skönt läder, lite sviktande och bra stöd i ryggen.

Och bra pris! Och finns att hämta på en gång.

Men… Lite trist kanske? Med mörkbrunt?

Varför är det så svårt sånt här?

Fast det är ju ändå tur att jag inte absolut vill ha den här:

wegner

En sån kostar ensam som typ åtta stycken av stolen från Ikea.

I vilket fall som helst är det svårt att ombestämma sig när jag så länge trott att jag visste vad jag ville ha.

8 thoughts on “Att ombestämma sig

  1. Go for Kartell. Ursnygg, lättskött och elegant. Borde gå att sälja med ok andrahandsvärde om du tröttnar

  2. Svåra frågor.

    Ungefär som när vi hittat den perfekta utemöbeln. Svindyr. Men vansinnigt snygg och bekväm. Dock, med alla svarta ekonomiska hål som ett hus innebär, blev det en möbel från IKEA. Ljusår ifrån både vad gäller utseende och kvalitet😦. Men med den viktiga parametern att vi fick bord, sex stolar och dynor till priset av en enda av de där snygga stolarna. Så trist… Men jag har inte gett upp hoppet om den andra än🙂

  3. Åh jag går mot strömmen och säger Ikea stolen. En köksstol ska vara skön att sitta på vid långa mysiga middagar. kartellstolen såg inte skön ut.

  4. Och jag tänker Blocket, auktion eller annat liknande? När vi storrenoverade tre rum i huset satte vi riktlinjen att allt nytt som kom in i huset skulle vara begagnat. Rätt kul och har blivit älskade möbler.

  5. Vi har just fått båra nya stolar – Svarta lilla Åland. Vi som först var helt inne på Wegner men tyckte de var obekvöma, alltså ändrade vi oss till sjuan – men sånna har ju alla… Då fick sittkomforten avgöra och då vann de vi köpte. jag röstar för komfort.

  6. Oh – den med djävulshornen var hur cool som helst!
    Men…. känner du inte att den är perfekt (och om den kostar såpass mycket som det ser ut när jag googlar den borde den nog vara perfekt) – så tycker jag antingen att du ska köpa IKEA-stolen eller ha kvar dina gamla (klä om dem i rostorgange eller annan rolig färg) och kanske börja leta blocket, auktion etc som Marie föreslår.
    (sedan håller jag med Åsa att lilla Åland är fantastiskt sköna stolar! Mina föräldrar har dem i köket och de är fortfarande supersköna och ser jättebra ut trots att de nog är närmare 20 år gamla nu)

  7. Maria – Jag hade nästan bestämt mig för Kartellstolen när jag insåg att inte mindre än två uteserveringar här på Rörstrandsgatan hade just den. Och då kändes det lite mycket som att ha tagit in utemöbler…
    Tant Augusta – Nej, rätt som det är skrapar du fram en storvinst på en Trisslott…🙂
    Mrs E – Den är väldigt cool, speciellt när man läser på historien om varför den ser ut som den gör.🙂
    Cee – Det är vad jag vill ha också; en stol man kan sitta på hur länge som helst. Men Kartellstolen är förvånansvärt skön och faran är att Ikeastolen är lite kort i sitsen.
    Marie – Jag försöker kolla Blocket så mycket jag kan för jag gillar också den tanken.🙂
    Åsa – Intressant att höra att Lilla Åland skulle vara bekväm, den ser väldigt mycket pinnstol ut och jag tycker inte pinnstolar brukar vara så bekväma. Fina, men inte så bekväma.
    Johanna – Jag börjar luta åt att ha kvar och klä om mina gamla och komplettera dem med några nya. Vi får se.🙂

Kommentera

