Tunnel vision

Det byggs en del i och kring Stockholm nu.

Bland annat tunnlar som skapar förbifarter och magiska länkar.

Jag har lite dålig koll på de här tunnlarna men de jag har börjat använda har inneburit positiva erfarenheter.

De flesta iallafall.

Dock finns det en som har en ände vid Stockholms Universitet.

När den precis öppnat tänkte jag att den väl borde ha en utfart vid Roslagstull.

För jag visste att den hade en infart där.

Och utfart.

Så glad i hågen körde jag ner i nämnda tunnel.

Men hamnade i Hjorthagen vilket är någon helt annan stans än dit jag ville.

Efter det lämnade jag den där tunneln i fred.

Tills i förra helgen.

Då körde Malin och jag ned i den och — poff — var vi på andra sidan stan och hade sparat massor med tid på vår väg till Kungens Kurva.

Så sedan när jag var på väg tillbaka till Täby från Nykvarn körde jag ner i den igen, precis innan Norrtull.

Och — poff — kom jag upp igen vid Universitetet.

Då blev jag lite kär i den där tunneln.

I dag var jag i stan på ett ärende och på vägen hem tänkte jag att denna underbara, magiska tunnel helt säkert skulle ta mig från Roslagstull till Universitetet.

Och det gjorde den.

Via Hjorthagen vill säga där jag kom upp ur tunneln, vände och åkte ner i den igen.

Nu kändes det inte som om jag förlorade alltför mycket tid på denna omväg.

Men tunneln förlorade allt lite av sin förtrollande dragningskraft.

Även om jag fortfarande anser att den är en sann gåva för dem som vill från förorterna norrut utmed E18 till söder om stan.

I övrigt har jag fortfarande tankemässigt tunnelseende och har bara jobb- och renoveringsfrågor i huvudet.

Fast förhoppningsvis inte alltför länge till; i dag var de där och mätte för bänkskivan.

2 thoughts on “Tunnel vision

  1. Och jag skulle från Djursholm till Hjorthagen härom kvällen men varjen jag eller min passagerare (som jag skulle skjutsa hem) litade på tunneln utan tog långa vägen via Roslagstull istället. Men jag nyttjar den gärna när jag ska direkt hem. Önskar något liknande kunde byggas söderifrån också.

  2. Tant Augusta – Lita på tunneln! Men håll mot Lidingö och inte Helsingborg om du ska till Hjorthagen. Och tvärtom om du ska hem via söderledstunnlarna. Som väl är lite liknande men du kanske tänkte någon annanstans söderifrån?

Kommentera

