Nyårsdessert 2015

Jag fick uppdraget att ordna dessert till nyårsfirandet ute hos min bror.

Det fick bli en favorit i repris; mjölkchokladpannacotta men för att göra den lite festligare valde jag att toppa den med en champagne- och hallongelé.

Mjölkchokladpannacotta

12 portioner

  • Koka upp 12 dl vispgrädde med 12 matskedar socker
  • Låt stå under lock i 10 minuter
  • Lägg ca 4,5 gelatinblad i blöt cirka 5 minuter
  • Kram ur vattnet och lägg ner gelatinet i gräddblandning, rör om så att det smälter
  • Hacka 600 g mjölkchoklad och lägg i en bunke
  • Häll över den varma gräddblandningen och rör om väl
  • Häll upp i glas eller koppar och ställ att stelna i kylskåp 3-6 timmar

Champagne- och hallongelé

12 portioner (toppinglager på pannacotta eller annan pudding eller kräm)

 

  • Lägg  3 gelatinblad i blöt
  • Koka upp 2 dl champagne,  2 dl hallonsaft,  2/3 dl strösocker och 2/3 dl vatten
  • Tillsätt gelatinbladen, som får smälta
  • Låt svalna till ca 30°C så att pannacottan inte smälter
  • Häll försiktigt gelén över den pannacottan
  • Ställ i kylen och låt stelna minst 2 timmar
  • Jag kokade min egen hallonsaft av frysta hallon och 1/2 dl vatten per 100 g hallon, jag tror det skulle räcka med 400 – 500 g frysta hallon, jag använde något mer och fick en hel del hallonsaft över
  • Jag delade upp gelékoket i en del med champagne och en del med dubbelt så mycket hallonsaft istället eftersom hälften av gästerna är barn.

Dekorering

  • Lättvispad vispgrädde
  • Färska hallon
  • Riven choklad eller små chokladkulor
  • Annan festlig dekoration efter tycke och smak

 


6 thoughts on “Nyårsdessert 2015

  1. Mrs E – Det kan inte bli fel med massor med grädde och choklad.😉
    Tant Augusta – Silverkulorna var pricken över i:t utseendemässigt men chokladkulorna blev mest populära.🙂
    I mitt huvud – Tack, det blev riktigt gott. Inte nyttigt direkt men gott.🙂

  2. Yllet – Det var verkligen det. Och nu har jag fått storhetsvansinne och funderar på om man skulle kunna göra en Hot Shot-version; pannacotta med kaffe- eller åtminstone moccasmak med en Gallianogele och så lite vispad grädde på det…🙂

Kommentera

