Help!

När jag skrev förra inlägget drabbades jag av en ‘de eller dem‘-kris.

Kunde plötsligt för min värld inte bestämma mig för vilket av dem det skulle vara på vissa ställen.

Jag har aldrig varit bra på att lära mig regler, inte heller grammatiska dylika, utan går mest på känsla.

Och till min fasa visar det sig att min känsla har fel ibland.

Speciellt när det gäller de och dem.

Och i relationer.

Om jag har gjort fel någonstans hoppas jag att ni förlåter mig.

För jag är ju ganska snäll.

Jag borde väl börja skriva dom, det får man ju nuförtiden men jag gillar inte det.

5 thoughts on “Help!

  1. Om du blir osäker kan du testa att byta mot vi/oss eller they/them.
    ”Vi/hhey/de gav glass åt oss/them/dem”
    (sedan kan man lätt bli förvirrad eftersom de också anger bestämd artikel. ”Har du sett de tröjorna?”; eller ännu värre: ”Nä, de gav de tröjorna till dem”)

  2. Johanna – Från och med nu ska du få korrekturläsa vartenda inlägg.🙂
    Mrs E – Du vet; jag är ju norrlänning från början och skulle gladeligen säga: Ska vi gå hem till jag? Så, tyvärr, det hjälper inte mig. (Jag ska testa!)😉
    Tant Augusta – Dom, dom, dom, dom-di-li-dom.😉
    About Alice – Det där borde jag också lära mig, tar fortfarande till man alldeles för ofta och när jag byter ut det försöker jag byta det till ‘jag’. Om det egentligen handlar om mig alltså.🙂

Kommentera

