Mata och matas

På många sätt handlar konferenser om att mata och matas.

Mycket information som ska lämnas ut och tas in.

Och många kalorier blir det.

Jag är iallafall helt oförmögen att låta bli att äta upp när jag blir serverad fantastiskt god mat.

Första kvällen var vi på en mycket trevlig italiensk restaurant, Scarpetta.

Vi fick en mycket välkomponerad och god femrättersmeny:

Insalata Caprese
Capresesalat med friske tomater og bøffelmozzerella // Caprese salad with tomatoes and buffalo mozzerella
~
Zuppa di cozze con capesante, uva spina e prezzemolo
Muslingesuppe med kammuslinger, stikkelsbær og persille // Mussel soup with scallops, goose berries and parsley
~
Pasta fresca con merluzzo, mascarpone, spinaci, levistico e pancetta
Frisk pasta med torsk, mascarpone, løvstikke og pancetta // Fresh pasta with cod, mascapone, lovage and pancetta
~
Brasato con sott´aceto, patate e insalata estiva
Glaceret oksetykkam med syltede majs & sommersalat // Glazed beef with pickled corn & summer salad
~
Bacche scure, yogurt, cantuccini e sorbetto ai frutti di bosco
Mørke bær med yoghurt, cantuccini og skovbærsorbet // Dark berries with yogurt, cantuccini and a sorbet of forrest berries  

Jag lämnade faktiskt en hel del båda av kötträtten och efterrätten även om de var väldigt goda.

Om jag skulle gå dit som privatperson skulle jag nog inte välja femrättersmenyn utan plocka ihop några rätter själv, som man faktiskt också kan göra.

Vi var på restaurangen vid Islands Brygge men det finns en på Rantzausgade 7 vid Nørrebro också.

På torsdagen fick vi göra något jag alltid velat prova, vi fick mata fiskar.

Med våra fötter.

Det var en väldigt speciell känsla och det var inte bara jag som gjorde roliga miner i början.

Sedan vande man sig väl.

Till och med de med kittliga fötter.

Jag är glad att jag har fått testa, men jag tycker nog inte att jag märkte någon större skillnad på fötterna.
  Efter det hann vi bara ett snabbt besök på rummet för att lämna av våra saker innan det var dags att sätta sig på en buss och åka iväg på okänt äventyr.

Den här gången hamnade vi i Valby på Timm Vladimirs Køkken.

Här fick vi två och två laga vår egen mat, med vägledning förstås.

Vi gjorde maltpizza, rimmad lax, fläskkotlett och skyrparfait.

Det var jätteroligt och allt blev hur gott som helst.

Så mycket mat båda kvällarna.

Luncherna var hyfsat hälsosamma, utom möjligen på torsdagen då vi hade lunchpicknick och åt wraps.

Och fick glass till efterrätt.

Men det värsta är ändå att det hela tiden finns saker att smaska på under själva mötet; dansk lakrits, choklad, kakor och annat mer eller mindre onyttigt.

Jag försöker låta bli det men jag lyckas inte helt.

Så den här helgen blir det bara nyttig mat och så många och långa promenader som jag hinner och foten orkar.

Och jag är väldigt nöjd ändå efter den här konferensen, vi har hunnit allt vi hoppades och jag känner mig fylld av energi och sugen fortsätta jobba med det vi lagt grunderna till de här dagarna.

3 thoughts on “Mata och matas

  1. EvaH – Tack. Jag tänkte först inte lägga ut den någonstans, men så tänkte jag att den ju ändå var ganska kul.🙂
    I will not keep calm… – Visst är det! Nästa gång ska jag be om morotsstavar.🙂

Kommentera

