Tur i oturen

Oslo tunnelbana, liksom Metron i Köpenhamn, fungerar enligt ärlighetsprincipen.

Det finns alltså inga spärrvakter eller ens automatiska spärrar.

Man köper sin biljett i en automat och scannar innan man går på tåget.

Eller, man köper sin biljett i en automat om inte automaten två gånger spottar ut ens kort.

Alltså inte säger att banken inte går att nå eller att köp ej medges; den bara vägrar ens försöka ta betalt.

Stationen där jag skulle på är under ombyggnation och jag hittade ingen annan automat.

Och eftersom jag ju ska med ett flyg kände jag att jag var tvungen att åka i väg utan biljett.

Så naturligtvis — NATURLIGTVIS — var det biljettkontroll i uppgången till Sentralstation.

Jag fick helt enkelt gå fram och förklara vad som hänt.

En av kontrollanterna ringde för att höra om det jag sa var sant och fick beskedet att automaten i princip fungerade men kanske var det något med mitt kort.

Jag fick förmaningar om vad jag borde gjort när automaten inte fungerat men slapp böter.

Fast lite magknip fick jag allt.

7 thoughts on “Tur i oturen

  1. Men herregud så typiskt. Skönt att det gick bra iaf. Och skönt att slippa norska böter (som jag antar är skyhöga, helt i linje med pizza-priserna ;)).

  2. Singel i förorten – Mycket snällt var det!
    Tant Augusta – Pizzapriserna var inget skämt. Jag är glad att jag inte betalade själv.😉
    I will not keep calm… – Jag blev så irriterad på mig själv att jag inte sparat de där lapparna automaten gav mig när den spottade ut mitt kort, men då trodde jag ju att jag skulle hitta en annan automat på perrongen.
    I mitt huvud – Mycket surt hade det varit.

  3. Jäklar vilken tur i oturen du hade. Läste häromveckan om någon tjej som fått dra SL till tinget för att slippa böter när hon åkt dit i någon kontroll där det verkade som om spärren öppnat sig för henne utan att den tagit betalt. (hon kan ju förstås fulsnikt sig bakom någon, men ändå)

Kommentera

