Det här med att åka tåg

Jag tycker om att åka tåg.

Jag tycker inte om att sitta i bilköer.

Och jag tycker inte om att leta parkeringsplats.

När jag åker bil till Nykvarn en söndag finns stor risk för båda delarna när jag ska hem igen.

I dag är det dags för det årliga födelsedagsfirandet i Nykvarn vilket jag naturligtvis inte vill missa.
Men i dag är det också söndag.

Så när det visade sig att det smidigt och till hyfsad kostnad skulle gå att åka tåg kändes det som en toppenbra lösning.

Jag åt sen frukost på Non Solo Bar med en vän och strosade sedan i lugnt tempo mot Centralstationen.

Satt på Wayne’s och smuttade på mineralvatten medan jag väntade på att det var dags för mitt tåg att gå.

Men tåget kom inte.

Först sa skylten att det var fyra minuter sent.

Sedan att det var tolv minuter sent.

Och sedan att det från den perrongen skulle gå ett tåg till Oslo.

Eh?

Först när jag trängt mig genom folkmassorna som ville till Oslo och in i vänthallen igen hittade jag information om att mitt tåg var inställt.

Nu väntar jag på nästa tåg.

Om det går blir jag ‘bara’ en timme sen.

Om det inte heller går så går jag.

Hem.

Då går jag hem och hatar SJ litegrann.

Men förhoppningsvis blir det inte så.

Kommentera

