Söndagen som var en lördag

Jag har en bonusdag i dag.

Hela dagen i går gick jag nämligen omkring och tänkte att det var söndag.

Min kollega Johan och jag hade egentligen bestämt att vi skulle gå och se Herb Ritts-utställningen på Fotografiska i dag söndag, men så på fredagen ändrade vi det till i går istället.

Vilken skön dag det blev!

Först den relativt korta promenaden från Slussen till museet, i visserligen ganska frisk blåst men strålande sol och vackert blå himmel.

Vi såg två av utställningarna; Herb Ritts som jag verkligen tyckte om och en som jag glömt namnet på som visserligen var stark och tankeväckande men för mig inte så inspirerande som Herb Ritts bildspråk.

Efter att ha gjort av med en del pengar — hur smart är det inte att shoppen måste passeras på vägen ut — men inte så mycket som jag skulle kunnat göra av med promenerade vi igen.

Dock först inte längre än till Gamla Stan där vi först åt en mycket god lunch på The Flying Elk och sedan provade viner på 19 glas.

När klockan började närma sig åtta begav vi oss ut på en längre promenad, hela vägen hem till mig.

Där tittade vi på det som var kvar på Melodifestivalen, men bara för att Johan mutade mig med massor med goda charkuterier och ostar.

Och kanderade popcorn.

Det var meningen att vi skulle kasta dem på tv:n när röstningen gick fel men jag tror de flesta hamnade i våra magar.

Efter att ha konstaterat att fel men rätt men fel låt vann — jag minns inte riktigt varför det var så men så var det — drack vi mer vin och pratade om livet tills det närmade sig midnatt och Johans pumpavagn hämtade upp honom för hemfärd.

Eller om det var en gul taxi 020.

Men hem åkte han och i säng gick jag för även om det var söndag igen dagen efter skulle jag upp klockan sju.

En riktigt fin dag iallafall. Söndagen som var en lördag.



2 thoughts on “Söndagen som var en lördag

Kommentera

