Kan inte sluta, måste sluta

Det är som om jag inte kan sluta äta just nu.

Jag äter allt.

Mat, godis… Allt som sätts fram äter jag.

Och jag köper hem dumheter själv.

Jag måste sluta.

Jag har kämpat alldeles för hårt för att nå hit och jag vill inte halka tillbaka.

Men jag kan inte sluta äta.

Just nu ligger det två jumbopåsar med pinfärska skumtomtar i köket och ropar mitt namn.

Jag försöker säga till mig själv att det får räcka att jag har tomtar på loftet och att jag inte behöver några i magen också.

Men tomtarna på loftet menar att finns det hjärterum finns det stjärterum.

Det finns en viss logik i det resonemanget.

Och ju fler tomtar jag stoppar i mig desto större blir ju stjärten.

Fast det kanske inte var så de menade.

6 thoughts on “Kan inte sluta, måste sluta

  1. På julen ska man äta skimtomtar! Och till påsk,och till midsommar, om man har några. Och det har man. För man spar ett par påsar i skåpet.

  2. I know the feeeling. Varje dag säger man till sig själv ”idag ska jag sluta” och varje dag skjuter man upp det. Bestäm en dag, när du ska sluta – kan det funka? Om du tillåter dig själv att äta till, inte vet jag, torsdag och sen upp på banan igen? Eller så är det just IDAG du ska sluta. För du ska fan inte släppa det här när du har varit så duktig. Det är inte värt det.

  3. Åh! Du är människa!🙂

    Ät båda påsarna med skumtomtar på en gång så ska du se att du blir sååå less på dem sen så du inte vill ha några fler förrän nästa jul.

  4. en svacka får man tåla… gör som Tess säger – sätt i dig för mycket på en gång så smakar det nog inte så gott sen… Du kommer igen och tar nya tag – Kram

  5. Tant Augusta – Jag känner mig inte så stark just nu. Men tack. Kram.
    Lena – Ha ha ha; blir de inte hårda och torra då?
    I will not keep calm… – Jag vet inte hur jag ska förklara hur läskigt det är att både kunnat behålla kontrollen och återta den efter självvalda eller påtvingade svackor i över ett år plötsligt känna att jag verkligen inte tycks kunna det.
    Tess – Ja, jag är människa. Men inte en människa som lessnar på skumtomtar efter bara två påsar. Icke sa nicke.
    Åsa – Jag har ju gjort det flera gånger det senaste dryga året men nu är det som om det är helt omöjligt att komma upp på vagnen igen. Jag har tappat all motivation. Kram.

Kommentera

