Men lite fint är det

På mitt jobb ordnar de Luciatåg varje år.

Inte så att det är Luciaval bland de anställda eller så.

Nej, det är musikklasser från en skola i närheten som kommer och bjuder på skönsång och julstämning.

Fast det där med skönsången är det ibland lite si och så.

Speciellt bland stjärngossarna som mest verkar mumla lite.

Men i dag var det ändå mest vackert.

De hade bland annat en kvinnlig — ja, inte mer än en flicka faktiskt — solist som sjöng O helga natt så att håren nästan reste sig på kroppen.

Det var faktiskt inte förrän jag började på det här jobbet som jag insåg hur mycket jag saknat Luciafirandet.

Lucia signalerar att julen närmar sig på riktigt och väcker upp helghumöret.

Sedan var jag förstås tvungen att gå och hålla ett telefonmöte innan jag fick åka hem.

Men lite av känslan sitter kvar.

Kanske ska jag lussa för mig själv i morgon bitti.

För det är ju faktiskt i morgon som är den riktiga Luciadagen.

IMG_8591

3 thoughts on “Men lite fint är det

  1. Vi hade lussefika igår för det är jämt så många som är jourlediga på fredagarna.

    Vi har inget luciatåg, vi har ju vårt fika kl 7 och då har barnens föräldrar inte vaknat än…

  2. Tess – Kunde inte du vara Lucia och Basse stjärngosse då?😉
    Tant Augusta – Jag firade ingen Lucia i dag. Om inte att äta en hel påse chokladdoppat juleskum räknas.

Kommentera

