Förvanskad självbild

I will not keep calm… skrev om hur det är att inte tycka om sig själv och sitt utseende, känna att man inte duger även när man borde vara gammal nog att vara smartare än så.

Hon fick många kommentarer som gjorde det tydligt att hon knappast är ensam om att känna så.

Även jag har egentligen alltid haft såna tankar.

Framförallt det att jag inte duger. Även i arbetslivet väntar jag nästan på att de ska inse att jag är värdelös.

Trots att jag egentligen vet att jag bidrar en hel del till verksamheten.

Jag har också närt en hel del avsky till min egen kropp av och till under mitt liv.

Men jag har väl egentligen aldrig tyckt att jag är ful. I ansiktet.

Jag har inte tyckt att jag varit vacker, snygg eller söt, men att jag väl sett helt ok ut.

Alla delar finns ju där, hyfsat välformade och hyfsat symmetriskt utplacerade.

Ibland har jag kanske tänkt att mina läppar är för tunna, men kanske lika ofta att mina ögon ändå är ganska fina.

Så har jag tänkt och känt.

Tills nu.

Nu när jag är med på de där dejtingsidorna och massor med män besöker min profil, tittar på bilderna av mig och sedan inte tycker att jag är värd att lära känna har jag börjat undra.

Nu kommer jag på mig själv med att stå framför spegeln och leta efter vad det är som är så oattraktivt.

Och det är klart att jag hittar fel då.

Men det kanske är lika bra att de tycker att jag är för ful för att lära känna.

Det är ju faktiskt ännu värre när folk tar sig tiden att lära känna en och sedan bestämmer sig för att de inte tycker om en.

För det vet jag av egen erfarenhet att när man verkligen tycker om någon så tycker man ju att de är finast i världen.

Men skulle inte kunna beskriva hur de faktiskt ser ut om så ens liv så hängde på det.

Ok, en liten överdrift där, men ni förstår vad jag menar.

Jag ska iallafall försöka sluta leta fel i spegeln.

Försöka komma ihåg det gamla talesättet:

Om man går fort och skrattar mycket är det ingen som hinner märka att man är ful.

IMG_8455

9 thoughts on “Förvanskad självbild

  1. Men nu måste jag protestera lite! Vad är det för dravel?! För ful för att kära känna?! Skäms på dig själv som tänker så låga tankar om sig själv!! Varför ska någon annan tycka om dig om du inte ens gör det själv? Du är jätte vacker! Både på insidan och utsidan och måste börja vara lite snäll mot dig själv!

  2. I will not keep calm… – En pepp-klubb låter bra. Och det där talesättet hade mamma vid telefonen hemma, tillsammans med ‘Foten i kläm? Jajamänsann!’🙂
    Cissi – Tack, men jag skrev att de tycker det, inte jag själv. Även om jag börjar undra.🙂 Vi får starta en pepp- och vara-snäll-mot-oss-själva-klubb.

  3. Hör ni damer… Ni är ju helt fantastiska, vackra och bäst på just ert vis – unika. Titta på omgivningen – alla är ok på sitt vis, alla har just det fina och något som de önskar var bättre, men det ser inte övriga. Ok, vi är fina, snygga och bra, eller hur?!

  4. Åsa – Du har rätt förstås. Samtidigt befinner jag mig nu i en situation där det är så tydligt att jag bedöms och jämförs och oftast inte räcker till.🙂

  5. Ni är vackra och jag tycker du har en absolut strålande personlighet och du ÄR fin.
    Verkligen är du det.

  6. Har det inte slagit dig att de där männen som besöker din profil och inte hör av sig kanske tänker att du är ”out of their league” ?? Inte? Det borde det!🙂 Dessutom är det ju så att vi alla har lite olika smak, och det betyder ju inte att det är något fel på dig utan det kanske bara betyder att det är blonda korthåriga kvinnor som får deras fjärilar att flyga. Kanske dina intressen går stick i stäv med deras? Hur många sidor besöker du själv utan att skriva något på?

    Och till sist – om du vore en väninna till dig själv, vad skulle du klaga på då? Att ”hon är så ful..” eller ”att hon inte inser hur fantastisk hon är…”. Ganska säkert det andra va?? Från och med nu får du vara din bästa väninna!

  7. Jag tror att vi alla brottas med den där typen av tankar. Själv har jag märkt att hela skiten kommer över mig då och då, särskilt vid tillfällen i livet där fler än en av de där sakerna som jag tycker är grundpelarna i livet fallerar. Får fultankar om att ”min karriär har gått åt helvete”, ”jag kommer aldrig hitta ett nytt jobb”, ”när kommer de komma på mig på jobbet att jag inte kan ett skit”, ”varför är det inga killar som gillar mig”, ”jag kommer aldrig hitta någon”…osv i all oändlighet.

    Det enda som funkar för mig är att gråta en skvätt och komma igen nästa dag. Låta intellektet vinna över fultankarna och upprepa gång på gång att jag är varm, intelligent och vacker. Om andra inte inser det är de inte rätt för mig – vare sig det gäller jobb eller relationer. Dessutom – när det gäller tankar om ontillräcklighet tror jag att det bara är riktigt grandiosa (alltså fula folk) som inte brottas med dem då och då.

    Jag som haft förmånen att arbeta med dig vet att du är supersmart, jävligt kompetent, alltid hjälpsam och har en enorm ansvarskänsla. Det är den bästa kombon som finns om du frågar mig. Som vän vet jag att du är omtänksam, varm, rolig och härlig på alla sätt. Som människa och estet tycker jag att du är vacker; är grymt avundsjuk på ditt fantastiska hår och vackra ögon och du måste ha jävligt bra gener när det gäller rynkor och gråhår. (jag tror jag har fler av båda trots att jag är ett antal år yngre)

    För övrigt tror jag på allvar att Karins tankar om ”out of their league” är spot on gällande vissa, det är många som känner sig såpass osäkra på snygga, smarta och framgångsrika personer man kan tänkas attraheras av att man inte ens vågar kontakta dem. Jag är själv sån och det är nog många med mig. Sedan är det ju såklart så att man inte kan falla alla i smaken vare sig romatiskt, personligt eller professionellt hur bra man än är, det handlar inte om att man är otillräcklig även om det känns så.

  8. About Alice – Tack snälla du. Men du vet vad tonårs-jag säger: Det är bara andra kvinnor som tycker det, männen tycker helt klart att det är något fel på mig.❤
    Karin – Ha ha ha; nej det har inte slagit mig.🙂 Och jag ska göra mitt bästa för att vara ‘min bästa väninna’.❤
    Johanna – Gulle dig. Håret håller för övrigt på att falla av i stora lass. Tydligen måste jag välja mellan att vara en tjockis med stort hårsvall eller en skallig smalis…😮❤

Kommentera

