25. 5 grejer jag alltid har i kylskåpet

Nu försöker jag egentligen akta mig för ord som ‘alltid’ och ‘aldrig’.

Men fem saker som jag vill ska finnas i mitt kylskåp är:

  1. LättmjölkIMG_8249.JPG

    Min dagliga belöning, om jag varit duktig, är en caffe latte som jag gör på lättmjölk. Den dricker jag på kvällen när jag börjar bli lite småsugen. Och så äter jag havregrynsgröt till frukost ibland och det vill jag också ha mjölk till.

  2. Bregott HavssaltIMG_8253.JPG

    Bregott Havssalt är den bästa uppfinningen sedan hjulet. Har man bara Bregott Havssalt och hårt bröd hemma har man en festmåltid. Om man är en saltoman som jag är.

  3. ÄggIMG_8250.JPG

    Jag vet inte vad som kom först; hönan eller ägget, men ägget är ju helt magiskt. Man kan koka det, steka det, göra omelett, använda det till att baka med och toppa en pasta carbonara med det. Och mycket annat. Med ägg är möjligheterna obegränsade. Utan ägg står man sig slätt.

  4. Philadelphiaost 11%IMG_8252.JPG

    Philadelphiaost 11% har jag för att jag tycker att det är gott och för att ibland vill jag ha något på smörgåsen som liksom förankrar andra pålägg och Philadelphiaost 11% kostar färre Viktväktarpoäng än Bregott Havssalt.

  5. KalkonsmörgåspåläggIMG_8251.JPG

    Egentligen vet jag inte varför det blivit kalkon istället för skinka. Men på sistone har det nästan uteslutande blivit kalkon i någon form som jag köper hem för att ha som smörgåspålägg. Rökt kalkonbröst, kalkonpastrami eller kalkonskinka – svartpeppar. Smakrikt och nyttigt.

Sedan har jag nästan alltid alkoholhaltiga drycker i mitt kylskåp också. Inte för att jag dricker mycket såna. Tvärtom. Jag köper hem för något speciellt tillfälle och tycks alltid köpa för mycket och så går det aldrig åt.

Så om det är någon som är sugen på öl eller vodka eller champagne eller Marulalikör så får ni gärna komma och hälsa på. Det kan finnas en och annan cider också, men det kan hända att de har passerat sitt ‘bäst-före-datum’.

———————

Det här inlägget är en del av Onekligens bloggutmaning ‘En bloggrubrik för varje dag i november’.

3 thoughts on “25. 5 grejer jag alltid har i kylskåpet

  1. Bregott havssalt är verkligen gudomligt! Här har jag aldrig smör på mina mackor (äter inte så mycket mackor alls) så jag brukar slå till när jag är i Sverige. Kalkon finns det mycket av i Israel, vanlig skinka är både svår att få tag på och dyr. Himla kosherregler alltså…

Kommentera

