12. Hepp! Dagens filmtips!

Nu var det ett tag sedan jag var på bio.

Och de filmer jag sett i modern tid har jag ju redan skrivit om här i bloggen.

Så i dag tänker jag tipsa om en klassiker; en Hitchcockfilm.

Originaltiteln är Dial M for Murder, den svenska titeln Slå nollan till polisen.

I princip hela filmen utspelar sig i en lägenhet och jag vill helst inte beskriva handlingen, men 1998 gjordes en modern version, Ett perfekt mord, med Michael Douglas, Gwyneth Paltrow och Viggo Mortensen.

Jag tycker dock att originalet med Grace Kelly i den kvinnliga huvudrollen är vassare. Mer psykologisk skärpa och spänning än sex och våld.

Så dagens filmtips från mig är Slå nollan till polisen.

IMG_7875.JPG

———————

Det här inlägget är en del av Onekligens bloggutmaning ‘En bloggrubrik för varje dag i november’.

Kommentera

