3. Ibland tänker jag att jag borde…

Ibland tänker jag att jag borde bli bättre på att ta hand om växter.

Jag menar; jag är ju egentligen inte dum och i teorin verkar det ju inte så svårt.

Men än så länge har jag inte hittat någon växt som överlevt särskilt länge i min — och jag tvekar verkligen att använda detta ord — vård.

Dyrt blir det också. Regelbundet går jag ner till den närmaste blomsterhandeln och köper ett tiotal nya krukväxter.

Å andra sidan verkar de gilla mig där; sist fick jag både rabatt och en växt på köpet.

Jag får helt enkelt se det som att jag väljer att prioritera andra saker.

Som…

Som…

Eh.

Ja, andra saker helt enkelt.

IMG_7711.JPG

———————

Det här inlägget är en del av Onekligens bloggutmaning ‘En bloggrubrik för varje dag i november’.

7 thoughts on “3. Ibland tänker jag att jag borde…

  1. Jag tänkte precis skriva ”Skaffa orkidéer, det går inte att misslyckas med dem!”. Men sen såg jag din bild.

    Fast egentligen tror jag att den helt enkelt har blommat klart. Ställ undan den, helst i ett fönster som vetter mot öster eller väster, och vattna nån gång då och då. Jag tror att det där med att ”vattna med en (1) dl var tionde dag” är en myt. Jag häller på en skvätt när jag råkar komma ihåg det. Och mina dör aldrig.

  2. Jag gillar att pyssla om blommorna men klarar mest bara orkideer eller fredskallor. Fredskallor är fresten de absolut enklaste. De vissnar ner lite och ser ledsna ut, sen vattnar jag dom och då reser de sig nästa så snabbt upp så att man ser det och blir fina igen.

  3. Håller med Cissi. Kallor är okej. De hänger och då säger jag till Esset att de måhända behöver vatten. Vattnar han inte då så dör de. Och vi köper nya. På IKEA.

  4. Jag är också expert på att döda växter, orkidéer klarar sig kanske fyra månader innan de blir sådär trista som din. Värdelöst. Kan dock tipsa om porslinsblomma (alltså den som heter så, inte en blomma gjord av porslin) – jag har på något mirakulöst sätt fått min att överleva i över ett år och den ser både fin och glad ut.

  5. Cissi – Fredskallor är ju faktiskt bra, men de har inte det på min dyrväxtaffär.
    Spader Madame – Alltså jag tror att det jag behöver är ett eget Ess. Eller åtminstone en Kung. Eller Knekt. Jag är inte så kinkig.😉
    Johanna – Porslinsblomma, säger du; det måste undersökas. Tack för tipset.

Kommentera

