Licentia poetica

Ibland undrar jag om alla som läser bloggar förstår vad de läser.

För även de bloggar som kanske framstår som en dagbok på nätet är ju väldigt sällan det.

Dels skriver man ju inte allt som händer eller allt man tänker och känner.

Men man tar sig ju också vissa poetiska friheter när man skriver.

Eller jag gör det iallafall.

Kärnan är alltid sann och händelser jag återger har inträffat ganska precis såsom jag beskriver dem.

Men mina egna tankar, känslor, reaktioner och observationer kan jag vrida till, förstärka eller försvaga.

För att det ska bli intressant att läsa eller för att få till en rolig poäng.

Hur gör ni andra som bloggar; The truth, the whole truth and nothing but the truth eller en underhållande version av verkligheten?

5 thoughts on “Licentia poetica

  1. Jag är ibland väldigt noga med att påpeka när någon läst att de måste komma ihåg att detta är min sida av historien, min sanning och hur jag såg, kände eller tog mig an en fråga eller problem. En historia har alltid fler sidor och de tror jag de flesta vet.
    Jag skriver heller inte om allt. Jag kan nog uppfattas som ofantligt öppen men det är ju som du skriver, vi väljer det vi delar med oss av.

  2. Åh! Mycket intressant och rolig fråga.

    Jag är väldigt ärlig, allt jag skriver har hänt. Ibland kanske jag byter dag för ett skeende, men det finns inget hittepå (jo, egentligen har jag ingen son. Men det är ju bara en detalj😉 ). Sen går det såklart att vinkla precis varendaste inlägg åt något håll och det gör jag ju. Roligt, sorgligt, tänkvärt, fånigt osv. Men jag försöker hålla allting så nära mig själv som möjligt. Det underlättar ju att jag tycker det är enklare att uttrycka mig i skrift än i prat.

    Och ingen skriver om allt. Det är ju omöjligt. Fast det är lätt att glömma ibland, det tycker jag själv när jag läser vissa bloggar. Så det är bra att du påminner oss!

  3. Ha ha ha!! Spader Madam, Jag visste väl att du var ärligheten personifierad!!

    Ljuger gör jag aldrig, men visst skruvar man till det lite ibland för att det ska bli lite roligare att läsa.
    Och visst måste man påminna sig om att när man följer någons blogg så har man ju inte hela bilden, det går ju inte. Sen väljer ju var och en hur mycket man vill dela med sig av.

  4. Cissi – Det är det jag tänker, att jag kan uppfattas som väldigt öppen och att man då glömmer att jag verkligen inte berättar allt här i bloggen.🙂
    Spader Madame – Men lite av ett pokerfejs behöver man väl även i bridge?😉
    I will not keep calm… – Så är det för mig också. Jag ljuger aldrig i bloggen, men jag väljer hur jag presenterar saker.
    I mitt huvud – Jag tror att alla som bloggar själva nog vet det, men de som bara läser bloggar och inte skriver en själv kanske inte tänker på att det är så.🙂

Kommentera

