Och måndag dessutom

Jag tyckte det var en ofattbar käftsmäll redan i förra valet när SD seglade in i Riksdagen med 5,7%.

Men jag tänkte att vi fortfarande var mer än 90% som var emot deras grundläggande värderingar och ideologi.

Att vi hade fyra år på oss att rätta till situationen.

Visa att de är ett populistiskt parti med suspekt bakgrund, bristande kompetens och inga konkreta lösningar på den problembild de målar upp.

Och nu fyra år senare…

…nu får SD 12,9% av rösterna i Riksdagsvalet.

Det är så otäckt att jag knappt finner ord.

En kollega påpekade att de här högerextrimistiska partierna nu finns i de flesta europeiska länder.

Det tröstar inte mig.

Vi måste helt enkelt alla bli mer pålästa och engagerade och prata mer politik.

Både grundläggande värderingar men också sakfrågor och potentiella effekter av olika hållningssätt och åtgärder.

Jag menar; hur skulle det gå om vi skickade hem till exempel alla kurdiska pizzabagare och annekterade deras tillgångar?

Inte skulle det ge några större inkomster åt staten, de sociala kostnaderna skulle helt säkert inte minska och alla SD-röstare blev utan sin fredagspizza.

Det har de säkert inte tänkt på. Eller vad tror ni?

Jag menar inte att raljera, för jag tycker att det här är otroligt viktigt att vi kommer till rätta med.

Men jag vet bara inte på vilken nivå diskussionerna ska föras för att vi ska nå fram.

För uppenbarligen har vi ju kaptialt misslyckats de senaste fyra åren.

5 thoughts on “Och måndag dessutom

  1. Nej men det är ju inte pizzabagarna vi ska skicka hem, för de har ju ett arbete och bidrar till den svenska välfärden.

    Det är de autistiska, traumatiserade, skadade och lytta invandrarna som ”tär” som ska skickas hem. Eller ja, aldrig komma hit, för man ska ju hjälpa dem hemma i sitt eget land.

    Så mitt förslag är att skicka Åkesson till Irak så kan han säga åt ISIS att de ska sluta vara dumma.

  2. Tess – Men de invandrarna, och flyktingarna, skapar ju arbetstillfällen här i Sverige… Och jag gillar din idé med att be Åkesson åka ner och lösa konflikterna i MellanÖstern. Och kunde han göra något åt förhållandena i Afrika vore det också fint.
    Spader Madame – Det är verkligen inte roligt. Och det ligger fast i fyra år. Fyra år! Otroligt frustrerande.

Kommentera

