Watching the Dark av Peter Robinson

prwatchingthedarkPeter Robinson har även han skrivit kriminalromaner i nästan tjugo år och det här är just den tjugonde boken om kriminalkommissarie Alan Banks.

Numera finns det ju även en tv-serie baserad på Robinsons böcker, men tv-versionerna av böckernas karaktärer tränger sig inte på när jag nu läser böckerna. Inte heller tycker jag att Robinson anpassat sin Alan Banks efter tv-seriens.

Och Alan Banks och hans kollega Annie Cabbot är nog de huvudsakliga anledningarna till att jag fortsätter att läsa den här serien. För tyvärr tycker jag inte att den håller riktigt samma kvalitet som den första boken jag läste, In a Dry Season, som också var den första som översattes till svenska, En ovanligt torr sommar.

Det sagt är det här fortfarande inte dåliga böcker, tvärtom håller de högre klass än mycket annat som ges ut. Personerna i böckerna är mångfacetterade och trovärdiga, intrigerna tillräckligt komplicerade för att hålla åtminstone mig engagerad och tempot tillräckligt varierat för att jag inte ska tappa intresset.

Jag vill inte rekommendera den är boken till någon som aldrig läst Peter Robinson tidigare, prova då hellre In a Dry Season / En ovanligt torr sommar, och de som redan läst övriga böcker av Peter Robinson kan säkert själva avgöra om de vill fortsätta eller inte. Jag kommer iallafall att läsa även nästa bok.

För en beskrivning av bokens handling och ett annat omdöme om boken läs det här inlägget i Lottens bokblogg.

Peter Robinsons officiella hemsida

Peter Robinson ges ut på svenska av Minotaur

4 thoughts on “Watching the Dark av Peter Robinson

  1. Jag hör till dem som börjar känna att det räcker nu. Robinsons senaste böcker om Alan Banks är riktigt dåliga om man jamför dem med t.ex. En ovanligt torr sommar som jag tyckte var riktigt bra. Om jag hade fått bestämma skulle förlaget – i stället för att satsa på de nya böckerna – fortsätta att översätta del ett till sju i serien om Banks. Fast å andra sidan är det ju ingenting som hindrar mig från att läsa dem på engelska …

  2. Annika – Mitt problem är att jag ibland blir så kär i karaktärerna att jag fortsätter att läsa även om böckerna i övrigt kanske börjar tappa kvalitet. Undantaget är Patricia Cornwell och James Patterson som jag helt slutat läsa. Men där tycker jag mig ha uppfattat att Patricia ryckt upp sig till sin tidigare standard.
    Och för att återgå till Robinson så vet man ju inte vad de tidigare böckerna håller för standard.

  3. Annika – Ett annat av mina problem; jag har svårt att välja böcker där handlingen kronologiskt ligger tidigare än i böcker jag redan läst i serien. Det är därför jag aldrig läste något annat än Sprängaren av Liza Marklund.

Kommentera

