Before the Poison av Peter Robinson

Chris Lowndes åkte redan som ung till Hollywood där han blivit en framgångsrik kompositör av filmmusik. Han har alltid hoppats att en dag återvända till Yorkshire med sin fru. Men det är inte förrän hans fru dött och hans liv ändrats som han tar steget att åka tillbaka.

Han köper ett hus över internet och flyttar alltså in ett hus han aldrig sett tidigare i verkligheten. Kilnsgate House är ett äldre hus och ligger lite enskilt. Chris har låtit möblera huset och några av de förra ägarnas tillhörigheter finns fortfarande kvar, bland annat en flygel.

Väl bosatt i huset blir han nyfiken på dess historia och de tidigare ägarna. Det visar sig att 60 år tidigare dog doktor Fox i det insnöade Kilngate House och hans fru Grace Fox åtalades senare för mordet och hängdes.

Chris känner någon slags släktskap med Grace och försöker ta reda på exakt vad som hände för så länge sedan.

——————————

Jag har Peter Robinson på min lista över författare vars nyutgivning jag håller utkik efter. När jag började läsa hans böcker om överkommissarie Alan Banks var han redan inne på den tionde boken i serien, In a Dry Season (En ovanligt torr sommar) och det har blivit nästan lika många sedan dess.

Jag kan alltså förstå om Robinson börjat ledsna lite på Alan Banks, men även om böckerna om honom hållit en lite varierande kvalitet har de alltid varit bättre än mycket annat inom kriminallitteraturen. Så när det nu kommit en ny bok hoppades jag på en med Alan Banks.

Den här boken är dock allting annat än en polisutredningsroman. En recension kallade den ‘en spökhistoria utan spöken’ och det tycker jag var ganska passande. Robinson etablerade en stämning i boken som gjorde att jag förväntade mig spöken eller någon annan otäck händelse.

Det fanns också mycket i boken som fångade och grep mig, bland annat utdragen ur Grace Fox dagbok från tiden då hon var sjuksköterska under andra världskriget. Och jag ville gärna veta om hon verkligen förgiftat sin make och i så fall varför.

Men det finns också aspekter av boken som jag inte alls tyckte om. Som det i min mening lite gubbsjuka i att en tjugo år yngre kvinna genast skulle gripas av en oemotståndlig dragning till Lowndes och försöka förföra honom. Men det är väl bara petigt av mig.

Tyvärr blev den här boken som helhet något av en besvikelse för mig. Det betyder att jag hellre skulle rekommendera någon annan av Peter Robinsons böcker än den här.

Peter Robinsons officiella hemsida

Peter Robinson ges ut på svenska av Minotaur. Observera dock att man nu börjat ge ut de tidigare böckerna om Alan Banks. Så en ‘ny’ bok av honom från dem kan mycket väl vara från 1997.

Annika som skriver den fantastiska bokbloggen ALKB var ännu mer besviken än jag.

Kommentera

