Death Mask av Kathryn Fox

Rättsmedicinaren Anya Crichton genomför en studie och skriver med anledning av ett fall hon utrett en artikel om förvridna attityder till vad som är acceptabelt vad gäller sex bland män som spelar någon lagsport på hög nivå.

Artikeln får en viss uppmärksamhet och hon bjuds till New York i USA för att tala inför över 300 professionella fotbollsspelare.Deras kommentarer under hennes föreläsning tyder på att samma förhållanden skulle råda även i USA som i Australien.

Medan Anya fortfarande befinner sig i New York anklagas en grupp av fotbollsspelarna för våldtäkt och Anya anlitas att bistå med utredningen. Men amerikansk fotboll är stora pengar och det finns många som inte tycks sky några medel för att skydda sporten och dess utövare från skandaler.

————————————

Jag hade inte tänkt mig att även min nästa semesterbok skulle utspela sig i USA, men så blev det.

Det här är Kathryn Fox femte bok och den femte jag läser. Jag gillar alltså hennes böcker. De är inte exceptionella men välskrivna, välkomponerade och berör ofta ämnen som känns aktuella och relevanta.

Hennes karaktärer är också balanserade och trovärdiga. De har sina egenheter och problem men inga som får en att tänka att en verklig person haft såna problem hade de inte fått behålla sitt jobb.

Jag rekommenderar gärna hennes böcker.

Kathryn Fox officiella hemsida

Kommentera

