Hell Gate av Linda Fairstein

Ett skepp från Ukraina håller på att förlisa utanför New Yorks kust. Sjöräddningen och frivilliga från brandkår och polis jobbar frenetiskt för att försöka rädda de som funnits ombord. Men blir också tvungna att bärga kroppar, de som hunnit drunkna innan hjälpen nått fram.

Flera av skeppets passagerare visar sig vara kvinnor som antagligen var på väg att säljas i den moderna slavhandeln, för att utnyttjas som prostituerade. Distriktsåklagare Alex Cooper som också var på stranden varifrån räddningsarbetet utgick vill göra sitt bästa för att säkerställa att dessa kvinnor undgår sitt tänkta öde och sätta fast de ansvariga.

Men ungefär samtidigt har en kongressman arresterats för rattonykterhet och hans älskarinna och deras gemensamma barn har försvunnit. Kongressmannens högt uppsatta ställning och hans vänner i samma typ av positioner är heta villebråd för pressen och hanteringen av hans fall blir en diplomatisk mardröm som också hamnar på Alex bord.

—————————-

Återigen utnyttjar Linda Fairstein både sin egen historia och erfarenhet av åklagarämbetet och dess arbete samt New Yorks landmärken och dess historia. I den här boken knyter hon ihop både gamla tiders slavhandel med nutidens och historiska politiska skandaler med moderna.

Hon är en skicklig författare, hennes böcker är skickligt konstruerade och håller ett mycket bra tempo. Jag upplever hennes karaktärer som trovärdiga, även om jag irriterar mig lite på att de inte alls åldras i samma takt som jag – när jag började läsa serien var Alex och jag jämngamla, nu är jag kanske 10 år äldre än hon – och att de i vissa avseenden inte heller utvecklas.

Jag skulle kanske inte rekommendera hennes böcker, speciellt inte de senare till vem som helst. Intrigerna är ganska komplicerade och böckerna fyllda av namn och detaljer så de kräver en del av en läsare. Men för de som känner sig redo att anta den typen av utmaning rekommenderar jag dem gärna.

Linda Fairsteins officiella hemsida

Två av hennes böcker har översatts till svenska och ges ut av Albert Bonniers Förlag

Kommentera

