All the Colours of Darkness av Peter Robinson

prallthecoloursKommissarie Alan Banks är kär och tillbringar sin lediga tid i London med Sophia. Han är ytterst ovillig att ge upp något av deras tid tillsammans.

Annie Cabbot är lika ovillig att  störa Banks när han är med sin nya flickvän. Men när ett uppenbart självmord leder till upptäckten av ett mord i ett område där de välbärgade och inflytelserika bor blir hon beordrad att ringa honom och se till att han kommer tillbaka till Eastvale.

Trots att Banks till en början tycker att fallet verkar uppenbart och att han tvingats avbryta sin ledighet i onödan dras han in i undersökningen. Han misstänker att det ligger mer bakom och kan inte sluta försöka finna sanningen. Frågan är vad hans oförmåga att släppa fallet kommer att kosta honom.

———————-

Peter Robinsons böcker är alltid välskrivna och intelligenta. Jag har fastnat för Alan Banks och Annie Cabbot och följer deras utveckling med stort intresse.

Robinson upprepar sig inte heller utan varje bok bjuder på en ny intrig. Jag tyckte att den här var snillrikt konstruerad även om den hade vissa inslag som jag normalt inte är så förtjust i.

Och kanske är det just ett för stort fokus på de inslagen som gör att den här inte kommer att hamna på min Robinson-topplista. Jag rekommenderar den här boken till de som liksom jag är en trogen Peter Robinson-läsare. Men till de som ännu inte läst något av honom rekommenderar jag hellre In A Dry Season (En ovanligt torr sommar).

Peter Robinsons officiella hemsida

Peter Robinson ges ut på svenska av Minotaur förlag

2 thoughts on “All the Colours of Darkness av Peter Robinson

  1. De verkar ju ha problem med relationer, poliserna. Och jag tror inte hon är helt ny, han träffade väl henne i förra eller förrförra boken.

    Böcker är bra presenter till närstående personer, speciellt böcker man inte läst ännu. 😉

Kommentera

