Åh, Mr Darcy!

Idag har jag återupplevt goda minnen. Min vän Malin är mycket förtjust i 1800-talslitteratur och i synnerhet Jane Austen. För några år sedan bodde Malin hos mig i tre månader och då ägnade vi många kväller och vissa helgdagar åt att titta igenom hennes videosamling. Bland annat såg vi den sex avsnitt långa Pride and Prejudice med Colin Firth som Mr Darcy. Idag har jag sett den igen. TV4 Guld visade alla sex avsnitten. Helt perfekt för en Nyårsdag; vackert foto och fina kläder, många och varierade karaktärer – vissa balanserande på gränsen till karikatyr, intressant och välformulerad dialog. Och så den stilige och korrekte Mr Darcy. En mycket bra början på 2009.

Kategorier TV

8 reaktioner till “Åh, Mr Darcy!

  1. Säger bara: Åh, åh, åh!!! Hur kunde jag missa detta? (Men jag såg filmen på bio.)

    Älskar Mr Darcy! Och i synnerhet Colin Firth …

    Det låter som om du och jag skulle ha en filmkväll! 🙂

  2. Jag har inte sett den senaste, med Keira Knightley. Fast då blir det ju utan Colin Firth…
    Filmkväll – absolut! Name the time and the place. 🙂

  3. Visst är han mysig i Mamma Mia! Jag är förvånad att de inte lät honom sjunga mer. I musikalen är det hans rollfigur och Donna (Meryl Streep) som sjunger ”I can still recall our last summer”.

  4. Ah, programmet där Elizabeth Bennet kommer till vår tid och Amanda Price hamnar mitt i Stolthet och Fördom. Nej, jag missade inte den… men vi har ju köpt en Xbox – har jag sagt det? 😉

    Vid det laget att Lost in Austen gick hade Steven kommit hem. Jag lyckades se lite och den verkade lite frustrerande men jag vill ändå se den. Du och jag har Austen-maraton och killarna (inklusive barnen, he he) spelar dataspel? 😉

  5. Jag köpte en tidning enbart för att få teveserien som följde med. Jag har nog aldrig väntat så på att nästa nummer skulle komma ut. Otroligt snöpligt att inte få del två.

    Lost in Austen missade jag. Den gick på en sån dum tid och jag orkade inte spela in den. Kanske var dumt…

  6. Jag såg del två av Lost in Austen idag; den är som jag misstänkte lite frustrerande. Det faktum att den moderna tjejen är där i stället för Elizabeth ställer till det och inget blir som det borde.

    Vad var det för teveserie du ville ha?

Lämna en kommentar